Ahad, 17 Januari 2010

3 Kemungkinan?

Dengan nama Allah yg menguasai sekelian makhluknya yg brada di langit dan bumi, yg menguasai sekalian kuasa,yg merajai sekalian raja.Tiada langsung pengharapan atas sekutu yg lain dariNya.Allah swt berdiri dgn sendirinya.Tidak beranak dan di peranakkan.Maha suci Allah yg menciptakan 18ribu makhluknya.

Allah maha besar segala puji untukMu,
Setiap bayi yg lahir,nyawa yg hilang setiap insan semua telah dituliskan.Burung yg terbang ikan berenang kerana Allah.Tiada 1 pun yg tak terencana,daun yg jatuh dan hujan yg turun,setiap musibah dan kematian telah dituliskan.Tak 1 pun kekurangan.
Semua perkara yg ternilai ada penciptanya dan ia takkan di beri pada semua orang.

Perkara yg ternilai kita akan jaga ia,pelihara ia dgn sebaik mungkin.Sbagai contoh pinggan dan gelas yg diperbuat dgn tangan(hand made)yg ada di rumah kita.Ianya bernilai shinggakan kita letakkan ia di tempat yg tinggi.Berada dalam almari bahkan di bungkus dalam kotak dgn keadaan yg baik.Ianya akan di keluarkan hanya bila ada perkara yg penting.Misalnya ada tetamu dari jauh,terhormat semata2 utk memuliakan tetamu itu.Kita takkan keluarkan pinggan dan gelas tadi utk makanan harian kita.Kita akan keluarkan pinggan yg paling mahal & berharga.

Selepas di jamu,maka ada ianya ada 3 kemungkinan di kembalikan pada tempat asalnya.
kemungkinan yg pertama,mungkin ianya dikeluarkan 1dozen tapi di gunakan hanya 6sahaja.
Kemungkinan yg ke2, 6 dari 1dozen yg digunakan perlu di basuh.Kerana ada noda,kotoran @ minyak dan sisa2 makanan,maka ianya perlu dibasuh.Barulah ia dikembalikan ketempat asalnya.
Kemungkinan yg ke3 barangkali ianya ada yg pecah dan tak dapat menampung isi kandungan makanan dan minuman.Maka ianya tidak akan di kembalikan pada tempat asalnya,trus di buang dalam tong sampah @ di bakar.

Begitu juga dgn tamsilan bg manusia.Asyraful makhluqot yg di ciptakan oleh Allah swt sendiri dgn kudratNya. Sehinggakan seluruh makhluk diperintahkan sujud kepada Adam a.s kecuali Iblis laknatullah.Allah swt pencipta manusia dgn tujuan dan maksudnya yg tersendiri.Asalnya dari tempat yg tertinggi,yg indah,terpelihara dalam syurga.Dihantar di dunia atas maksud yg sangat tinggi.Untuk menyempurnakan agama dalam diri manusia.

Juga ada 3kemungkinan kita dikembalikan di tempat asal(syurga).Kemungkinan yg pertama,mungkin kita dikembalikan tanpa ada apa2 halangan & penghisaban. Seperti nabi2 a`laimussalam.Masuk syurga tanpa hisab,tiada dosa,tiada noda.Kemungkinan yg ke2, mungkin kita kotor,masih ada noda & dosa sebelum jumpa Allah swt.Maka pasti kita di basuh dahulu dalam api(Allah humma fazna minhum).Kemungkinan ke3 mungkin dosa terlalu desar sehingga iman kita pecah & tak dapat menampung keretakan,keruntuhan iman.Maka bila berdiri di depan Allah swt pasti & pasti dalam kemurkaanNya.Di buang untuk selama-lamanya & di bakar,takkan di kembalikan pada tempat asalnya.(Na`u zubillah).

Pada kemungkinan yg mana agaknya kita dikembalikan???!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan