Khamis, 21 Januari 2010

Keperluan Hidup & Maksud Hidup

Sahabat2 yg dimuliakan

Dengan nama Allah yg maha karim,maha rahim.Kehidupan dunia adalah kehidupan yg pendek & akhirat adalah kehidupan yg panjang.Kita diberi hanya 1 nyawa tp 2perkara perlu di sempurnakan sebelum bertemu Allah
1.keperluan duniawi(pekerjaan/harta/anak&istri/tempat tinggal)
2.maksud akhirat

Semua manusia semenjak lahirnya Adam a.s apa saja bidang,jawatan,kuasa,kekuatan,pemerintahan
harta,teknologi,sains,kemahiran,pangkat,darjat,internet,kekayaan. Jika mereka menjadikan semuanya ini adalah maksud maka semua orng akan menghabiskan masa untuk maksud tersebut..
berjam2 depan komputer,atas kenderaan,dalam pejabat,atas kajian,dalam kesibukan hanya untuk menuju dgn apa yg mereka sangkakan bahawa ini lah maksud mereka di jadikan,ini lah maksud mereka di lahirkan(na`uzubillah)

Maksud kita dilahirkan hanya untuk belajar ilmu agama,belajar mengamalkan agama dan sebarkan agama.Semua manusia takkan dapat mencapai maksud kecuali dgn jalan Nabi saw & sahabat ra. Jika kita ikut individu atau kumpulan manusia yg telah mencapai maksud sayugia kita belum berjaya mencapai maksud kerana maksud hanya akan di capai melalui jalan yg di jalan oleh Nabi saw dan sahabat ra.

Seorang ayah telah memberi tahu pada anaknya'wahai anak skarang kamu ke kedai sekian2 untuk beli beras.'Apabila anaknya pulang maka pasti ayahnya takkan tanya tentang basikal,motor,gula,garam atau sebagainya.Ayahnya hanya ingin tahu tentang berasnya.Maka pasti ayahnya akan menanyakan tentang beras tdi.Selepas anak itu pulang maka ayah bertanya....
'wahai anak dah beli ke beras tdi'???

Allah swt hantar kita di dunia hanya untuk 1 maksud dan bagaimana sebelum kita pulang maksud itu tercapai dan dapat di persembahkan depan Allah swt.
firman Allah;
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.
Dulu di alam roh kita telah bersyahadah Allah berfirman;
Tidakkah aku tuhan kamu
bahkan kami bersaksi

Semua roh manusia termasuk,nabi2,musuh nabi2,sahabat2 hatta fir`aun laknatullah pun mengaku Allah adalah rob yg sebenarnya.
Allah swt tak terima iman kita sebelum di uji.NaHHhh!!!! ni dunia,tempat ujian bagi kita,ia juga adalah penjara.Bila anak tadi sampai ke kedai
itulah tempat ujian baginya.Banyak gula2,barang2 mainan dan sebagainya
anak tdi perlu ingat.Bukanlah ia d hantar utk gula2 dan barang mainan.Kita kena faham anak tadi ada nafsu bersamanya keinginan dan keperluannya yg lain.
Bila kita bertemu Allah swt maka pasti pengibadatan kita yg ditanya sungguh mustahil Allah swt akan tanya selain dari iman dan amal,
kerana maksud kita di hantar utk mngabdikan diri pada Allah swt.

Allah akan tnya
Marobbuka
Hanya mereka yg mengetahui maksud ia dihantar sahaja akan berkata
Allahu robbi

Sahabat2 yg mulia,hendaknya kita semak & muraqabah, di manakah kita telah letakkan kehidupan kita hari ini.Ya memang benar!! dunia & akhirat kene seimbang syeikh.Sekiranya kita bagi masa untuk dunia 8jam,mampukah kita beri masa untuk akhirat 8jam(tilawah,zikir,solat).Orang kata kerja pun ibadat juga.Tp sekiranya kerana kerja kita lewatkan solat adakah itu ibadat.Sekali-sekala ok lah kut.Tp dah bertahun2 macam tu.

Harini kita telah dewasa.Adakah kita gembira dgn menduduki sekolah rendah tahap 1,sedangkan umur kita telah mencapai belasan @ 20-an. Solat,zikir,tilawah kita masa darjah 1 dgn umur 20 sama jer. Adakah ada org di dunia ni yg gembira dgan mendapat kulit kerang berbanding wang ringgit.
Wallah hu wa rasullu a`lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan