Sabtu, 11 Jun 2011

Maulana Ilyas rah Berkata.... Ulama`

MALFUZAT 9
Apakah maksud ilmu?
Maksud ilmu yg pertama dan utama agar seseorang itu islah kekurangan dan kelemahan dirinya, memahami kewajipan atas dirinya dan berusaha memperbaiki dirinya. Apabila ilmu digunakan untuk menyalahkan orang lain dan mencari keaiban orang maka ilmu itu akan menjadi asbab takabur dan sombong lalu ilmu itu akan membinasakan pemilik ilmu itu sendiri.


MALFUZAT 63
Natijah ilmu ialah wujudnya amalan. Dan natijah amalan ialah wujudnya zikir. Apabila ilmu tidak wujudkan amalan(hanya ilmu sahaja), maka ia adalah ZULMAT. Jika amalan tidak beserta ingat pada Allah, maka ia adalah bisikan sahaja. Zikir tanpa ilmu adalah FITNAH...

MALFUZAT 88
Kita perlu fikir bersungguh-sungguh bagaimana ulama` dan org2 soleh boleh ambil bahagian dalam usaha ini agar mereka mendapat keredhoan dan ketenangan. Jika mereka tidak suka, kita hendaklah bersangka baik atas mereka dan sentiasa menziarahi mereka dgn niat utk mengambil faedah agama dan berkat dari mereka.

MALFUZAT 144
Sebab utama kesesatan Akhbar Bin Humayun (Raja Mughal) ialah pada mulanya dia sangat percaya dan bergantung kepada para ulama` sehingga semua kekuasaannya pun diserahkan kepada majlis ulama`. Tetapi dia tidak memiliki kemampuan dalam memilih ulama` haq. Akibatnya ulama` yg mencari dunia dan pangkat berebut utk memenuhi majlisnya. Setelah Akhbar mengetahui niat buruk dan tujuan duniawi mereka maka timbullah kebenciaannya kepada ulama`. Akibatnya dia menjauhkan diri dari para ulama` dan meminati agama lain langsung Islam di ganti dgn agama (Din Ilahi).

Imam Rabbani Mujajdid Alfa Thani rah juga telah menulis hal ini didalam beberapa makatib(kitabnya) bahawa kesesatan Raja Akhbar adalah disebabkan alim ulama` yg tamak terhadap dunia.

MALFUZAT 112
Para Alim Ulama` dan org yg berpengaruh, buatlah suatu aturan iaitu sebelum setiap jumaat, fikir dan pilih di masjid mana akan solat jumaat pada minggu ini. Utamakan tempat yg penduduknya ramai org2 miskin dan jahil. Misalnya tukang cuci,penarik beca, pemandu kereta kuda, buruh kasar, penjual sayur dan sebagainya. (Walaupun mereka ramai yg jahil dan lalai tetapi belum sampai tahap engkar dan menolak agama).

Pilihlah masjid yg kebanyakan penduduknya adalah org2 seperti ini. Berikan targhib kepada ahli masjid dan sediakan mereka utk berjumpa org lain. Buat jaulah disitu sebelum solat jumaat utk mengajak org ramai bersolat dan bawa mereka ke masjid. Kumpulkan mereka sebentar dan beritahu tentang kepentingan agama dan belajar agama serta ajaklah mereka keluar dgn jemaah utk belajar agama. Terangkan kepada mereka bahawa dgn usaha dakwah ini mereka dapat belajar perkara2 penting dari ilmu dan amalan agama. Org yg bersedia utk keluar bertabligh, maka uruskanlah supaya mereka dapat keluar dgn jemaah yg sesuai.


MALFUZAT 168
Meminta kurniaan & rezki dari Allah adalah fardhu,meminta upah di dunia dari ibadat serta khidmat adalah HARAM.

Terjemahan oleh: Maulana Muhammad Manzur Nu`mani

2 ulasan:

  1. jazakallahu khairan, memperpanjangkan terjemahan malfuzat ke blog..

    BalasPadam
  2. k
    salam
    mudah2an di berkati Allah swt..
    sebar2kan.

    BalasPadam