Rabu, 15 Jun 2011

6 Perkara Dalam Kehidupan

Ulama` kata 6 perkara ini bukanlah kesempurnaan agama, tp bila kita amalkan 6 perkara ni maka mudah kita utk amalkan agama yg sempurna. Kira boleh kita gambarkan 6 perkara ni umpama kunci dlm agama.


1.Bangun pagi ucap kalimah LAAILAHA ILLALLAH dgn yaqin dan niat utk amalkan MUHAMMADUR RASULULLAH (Sunnah Nabi saw) dlm kehidupan hingga akhir hayat.

2.Jangan sekali-kali tinggalkan SOLAT dimasjid,awal waktu dgn berjemaah kerana Solah adalah pemisah antara iman dan kufur.

3. Setiap ibadat prlukan ILMU masail & fadhail, Masya Allah org berilmu darjatnya tinggi di sisi Allah. ZIKIR pula adalah hubungan kita dgn Allah, setiap masa dan keadaan kene igt Allah selalu.

4.Berjalan di bumi Allah dgn hati yg terbuka,sangka baik pada semua org tak kira samaada Ulama`,org tua @ kanak2. IKROM MUSLIMIN adalah sifat yg mulia. Bila kita buat baik pd org lain insya Allah org lain juga akan buat baik pd kita.

5. Dlam setiap amalan agama hahh.. jgn lupa IKHLASkan diri. Buat sesuatu perkara hanya kerana Allah & tinggal sesuatu perkara pun kerana Allah juga. Kenelah check amalan tu (sebelum,semasa,selepas) dlm setiap amalan agama yg kita lakukan.

6.Sangat penting kita DAKWAH & SAMPAIKAN sifat2 yg mulia ini kepada semua org. Jadikan Kehidupan kita ini sesempurna Nabi saw dan pengikutnya. Kalau org tak terima takpe. Jgn marah2.sabar itu kan separuh dari iman...

Insya Allah Mudah2an apa yg kita dgr n bca ini dpt kita ambil i`tibar, ittiba` amal dan sampaikan pada semua org.

5 ulasan:

  1. Suka entri ni.. Ringkas dan padat serta mudah dihadam.. moga sama2 dapat amalkan... (",)

    BalasPadam
  2. fuad ansari
    Mudah2an ringkasan 6 pkara ni dpt dserap dlm akal, fikiran, drah, dging ana n sluruh ummat.. aminn

    BalasPadam
  3. Amin.. insha Allah, berhasil.

    mau cakap amal ini 6 perkara lagi dan lagi sampai sikit dan sikit akan masuk dalam hati kita.

    BalasPadam
  4. sevendayz [fikir.risau]
    ckap lagi dan lagi sampai kita tiada lagi...

    BalasPadam
  5. Salam,mashaAllah,coretan yang menarik,
    Tuan blog,saya menjemput saudara untuk memberikan pandangan terhadap artikel yang di tulis oleh saya.Semoga Allah swt memberikan kebaikan kepada saudara/saudari.

    BalasPadam