Khamis, 7 Julai 2011

Kekeliruan Ummat Islam Tentang Masjid Al-Aqsa

Bismillaa Hirrohma Nirrohim
 
Al Isra`:1

  Masjid Al-Aqsa adalah Masjid Suci yg ke-3 utk ummat Islam selepas Masjidil Haram di Mekkah & Masjid Nabawi di Madinah Munawwarah. Ia dibina 40 tahun selepas pembinaan Kaabah di Makkah. Kebanyakan ulama berpendapat bahawa Masjid Al-Aqsa mula-mula dibina oleh Nabi Adam as. Nabi Ibrahim as membina semula Masjid Al Aqsa di Jerusalem kerana dia dan Ismail membina semula Kaabah di Makkah. Nabi Daud as memulakan pembinaan semula Masjid Al Aqsa. Nabi Sulaiman as adalah nabi terakhir yang menyelesaikan binaan Masjid Al-Aqsa. Masjid Al-Aqsa yg dibina oleh Nabi Sulaiman as telah dimusnahkan pada tahun 587SM oleh Nebukadnezar Raja Babylon.

Kubah Al-Sakhrah

Orang2 Yahudi memanggil Masjid Al-Aqsa ini dengan nama yg sama yg dibina oleh Nabi Sulaiman as sebagai Bait (rumah) mereka. Orang2 Yahudi membina semula Kuil mereka di laman yg sama pada 167 SM, tetapi telah dimusnahkan pada tahun 70 Masihi dan Yahudi dihalau dari Jerusalem. Tapak Masjid Al-Aqsa terus dibiarkan dan telah digunakan sebagai tempat pembuangan sampah (Nau`zubillah) selama hampir 600 tahun sehingga Khalifah Agung Umar bin Khattab membebaskan Jerusalem pada 637M. Khalifah Umar bin Khattab membina Masjid Al-Aqsa yg mana pada permulaan binaannya adalah berasaskan kayu. Khalifah Umayyah (Abd Malik Bin Marwan) 72/73 H telah memulakan pembinaan Kubah Batu.(Dome of the Rock). Ianya hanyalah kubah batu dan bukannya Masjid Al-Aqsa yg telah kita ketahui & apa yg media masa telah war2kan selama ini.

Nama Lain Bagi Kubah Emas Adalah
(Kubah Al-Sakhrah & Dome of the Rock)

Gambaran Keseluruhan Kawasan Masjid Al-Aqsa

Masjid Al-Aqsa Adalah Berkubah Hitam Kecil Yg Diperbaharui Binaannya Oleh Khalifah Malik Bin Marwan

Kawasan Haram Al Aqsa adalah didalam Masjid Al-Aqsa (Masjid berkubah Hitam) dan Kubah Batu (Masjid berkubah Emas). Israel telah menduduki Masjid Al Aqsa pada tahun 1967. Orang2 Yahudi telah membuat 100 percubaan untuk memusnahkan Al-Aqsa sejak tahun 1967 ketika mereka mendudukinya. Satu kebakaran pada tahun 1967 bermula dengan membantu mereka memusnahkan Mimbar 900 tahun dipasang oleh Salahuddin Al-Ayubi, Wira Besar Islam. Mereka mahu meletupkannya dan menghancurkan Masjid Al-Aqsa dan menggantikannya dengan Kuil Yahudi. Lihat sedutan di bawah:-
Konspirasi Masjid Al-Aqsa



3 ulasan:

  1. blog ini ada jangkitan virus, disyorkan ambil langkah pembersihan.
    -dah boleh letak video nampaknya

    BalasPadam