Jumaat, 15 Julai 2011

Lailatul Baraat Adalah 15 sya`ban

 Hazrat Abu Nadhrah rah berkata bahawa pada malam itu semua tugas2 malaikat utk sepanjang tahun dibahagikan. Semua kebaikan utk sepanjang tahun, semua keburukan, rezeki, kematian, kesakitan, murah atau mahalnya harga barang diputus serta diisytiharkan pada malam ini. 

Hazrat Ikromah r.a berkata bahawa pada malam Lailatul Baraat (15 Sya`ban) kesemua hukum hakam utk sepanjang tahun diputus dan diserah kepada malaikat termasuklah senarai org2 yg akan mati dan senarai org2 yg akan pergi ke tanah suci utk mengerjakan haji. Tidak boleh berlaku apa2 kekurangan atau berlebihan daripadanya disepanjang tahun..

Didalam sebuah hadith Hazrat Ibnu Abbas r.huma berkata, "Kamu melihat salah seorang sedang berjalan2 dalam pasar tetapi namanya sudah pun tercatit dalam senarai mereka yg mati pada tahun ini."

Sebuah Hadith menyatakan sabdaan Rasululllah saw bahawa senarai kesemua org yg akan mati dalam tempoh masa antara 1 bulan sya`ban ke bulan sya`ban yg akan datang diberi (kepada malaikat) dgn mencatit waktu ajal mereka. Sehinggakan org yg sedang berkahwin dan ada yg akan mendapat anak, tetapi di atas langit namanya sudah dicatit dalam senarai org2 yg akan mati..
Mari sama2 berdoa semoga Allah swt memberkati umur kita dan mati dalam keadaan Khusnul Khotimah
##########Wallahu a`lam##########

3 ulasan:

  1. sapatutnya aku ke p bintulu 40 hari,tapi aku masih lagi di sini...

    knpa Allah tak pilih aku....

    BalasPadam
  2. Anak Pendang Sekeluarga
    Allahhu Akhbar
    ni yg kene bnyak tawajjuh ni. nak blajar2 yakin yg klua kan kita Allah. doa utk ana gak ni nak klua masturat 40h, ya Ilahi bantulah kami nak klua ni...

    BalasPadam
  3. mohon share ye Ibnu Arahman..

    BalasPadam